El projecte STEPS, impulsat per la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City, pretèn fomentar la conscienciació i les bones pràctiques d’eficiència energètica entre els alumnes de primària i secundària.
28 alumnes de 3er de la ESO hi estan treballant, com a complement del currículum de tecnologia, com a treball per projectes.
http://www.tarragonasmart.cat/mediterranean-city/
http://www.tarragonasmart.cat/mediterranean-city/projecte-steps-video-resum/
– Professorat implicat :
Josep Huguet Monné, coordinador responsable (Tecnologia 3A i 3B)
Pilar Marcellan (Anglès 3A)
Pilar Bertran (Anglès 3B)
Cinta Panisello (Català 3A)
Ester Maijó (Català 3B)
Maria José Vicente (Castellà 3A i 3B)
Fernando Kupfer (Matemàtiques 3A)
Joan Pié (Matemàtiques 3B)
Charo Soriano i Laia Antonio (Ciències Naturals)
Núria Ortiz (Socials 3A i 3B)
Leo Sanchis (Visual i Plàstica)
Monsterrat Esporrín (Música 3A i 3B)
Treballs transversal de les àrees educatives
-
- Matemàtiques. Taules de dades (Excel). Càlculs de mitjanes. Mitjana de consums
- Anglès. Elaboració, correcció de textos. El llenguatge tecnològic i científic
- Català i castellà. Correcció dels textos elaborats. Redacció del diari d’activitats. El llenguatge tecnològic i científic.
-
- Ciències. Aplicació de les ciències de la terra.
- Socials. El context geogràfic i social del centre.
- Tecnologia. Aplicació de mitjans informàtics al projecte.
- Visual i plàstica. Disseny de murals i presentacions.
- Música. Selecció de músiques per a presentacions i audiovisuals.
– Alumnes que hi participen
14 alumnes de 3er ESO A i 14 de 3er ESO B.
– Pla de treball amb els alumnes
Els alumnes estan organitzats en 4 grups de treball diferents. Al llarg del curs aniran canviant d’activitat per tocar-les totes.
G1. Fotos / vídeo. Reportatge fotogràfic i vídeo de les activitats a la classe.
Grup A/ Grup B/
- Com i en quin format arxivem les fotos i videos?.
- Necessito editar imatges i vídeos. Amb quins programes o aplicacions ho puc fer?.
- Necessito tenir una carpeta amb imatges i il·lustracions per al projecte STEPS. (eficiència energètica, sostenibilitat, medi ambient, etc). Burcar imatges i classificar-les per temes.
- Quina imatge gràfica ha de tenir el projecte STEPS?.
G2. Dades de l’Insti / monotorització de dades (DEXMA). Prendre mesures dels paràmetres climàtics i de consums del centre. Consulta de dades d’estacions meteorològiques de l’aeroport de Reus i Complex Educatiu TGN
Grup A/ Grup B/
- Quina estació digital podem comprar?. A on?. I a quin preu?
- Quines dades hem de mesurar? . On cal mesurar i com?
- Què és DEXMA?. Què vol dir monotorització de dades?
- Fer seguiment de dades meteorològiques de l’Aeroport de Reus i el Complex educatiu TGN
- La maleta Bioclimàtica.
- Estudiar les dades dels consums de l’institut.
G3. Llengües. Correcció dels textos elaborats. Redacció del diari d’activitats dutes a terme pels diferents grups.
Grup A/ Rut Gibert , Grup B/
- Com puc fer el Diari?. Com ha de ser?.
- Què és un llibre d’estil?. Quina pauta o model farem servir?.
- Lèxic STEPS. Quin és el significat de les paraules del lèxic STEPS?.
- Hi ha algun document (memòria, texte, informe, etc) que pugui fer servir com a referència?.
- Quina informació similar al projecte STEPS hi ha a la xarxa. La busquem i l’arxivem per temes.
- Quins organismes, organitzacions o empreses defensen i promocionen l’eficiència energètica.
- Què és una auditoria energètica?. Documentació, dades, aplicacions, etc que cal elaborar.
G4. TIC’s. Aplicació de mitjans informàtics al projecte. Programes, Apps, Ordinadors, portàtils, tablets, mòbils, etc.
Grup A/ Grup B/
- Quins dispositius podem i fem servir?
- Quina plataforma fem servir per compartir les dades i la feina?.
- Quins programes i aplicacions podem i hem de fer servir per el projecte STEPS?.
- Hi ha projectes similars a l’STEPS?. Quins?.
- Quina estructura de carpetes, arxius i documents podem fer servir.
- Dissenyar el power point del projecte STEPS.
- Com ha de ser la web STEPS del nostre institut?. Estructura, imatge i informació de continguts.
– Sortides :
- Jornada d’inici del curs del projecte Steps, organitzat per la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City, a la Sala de Graus del campus Catalunya de la URV, com acte paral·lel de la 4a conferència Bioeconomic – hotels i turisme sostenible (30 de novembre de 2015).
- Visita instal·lacions de l’empresa EMATSA. (febrer 2016).
– Objectius
El projecte STEPS, impulsat per la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City, pretèn fomentar la conscienciació i les bones pràctiques d’eficiència energètica entre els alumnes de primària i secundària.
OBJECTIUS DIDÀCTICS
- Conèixer el/s concepte/s d’eficiència energètica
- Sensibilitzar-se en l’eficiència energètica
- Conèixer els mitjans d’estalvi energètic
- Saber analitzar les dades de consums energètics
- Interpretar els gràfics de consums energètics
- Conèixer el medi del teu entorn natural, pel que fa a la climatologia
- Saber prendre mesures per un consum eficient
- Proposar pautes i protocols de mesures correctores
- Determinar sistemes i tècniques per adoptar mesures correctores
- Avaluar les mesures adoptades per a la millora de l’eficiència energètica
- Difondre als mitjans els objectius, propostes i resultats sobre eficiència