Erasmus+: Les fables, miroir de la vie. Una setmana a Kalamata, Grècia.

Entre els dies 8 i 14 de desembre quatre alumnes de 2n d’ESO acompanyats per dues professores del nostre centre han realitzat una mobilitat ERASMUS+ a Kalamata (Grècia).

El tema d’aquest projecte és Les fables, miroir de la vie i tot ell s’articula al voltant de les faules com a element literari i didàctic.

El treball ha estat intens, molt ben organitzat per part de les coordinadores i d’un gran valor pedagògic.

El diumenge dia 8 vam arribar a Atenes cap a migdia i vam fer una visita als indrets de més rellevància històrica: biblioteca d’Adrià, àgora romana, acròpolis –amb l’impressionant Partenó-, porta d’Adrià, temple de Zeus, plaça Sintagma, triangle neoclàssic, Monastiraki … Vam dinar a Plaka jugant amb els gats i vam continuar la nostra immersió en aquesta ciutat dels déus antics. Tot i que als alumnes els agafava lluny la importància d’aquesta cultura per a

Entre els dies 8 i 14 de desembre quatre alumnes de 2n d’ESO acompanyats per dues professores del nostre centre han realitzat una mobilitat ERASMUS+ a Kalamata (Grècia).

El tema d’aquest projecte és Les fables, miroir de la vie i tot ell s’articula al voltant de les faules com a element literari i didàctic.

El treball ha estat intens, molt ben organitzat per part de les coordinadores i d’un gran valor pedagògic.

El diumenge dia 8 vam arribar a Atenes cap a migdia i vam fer una visita als indrets de més rellevància històrica: biblioteca d’Adrià, àgora romana, acròpolis –amb l’impressionant Partenó-, porta d’Adrià, temple de Zeus, plaça Sintagma, triangle neoclàssic, Monastiraki … Vam dinar a Plaka jugant amb els gats i vam continuar la nostra immersió en aquesta ciutat dels déus antics. Tot i que als alumnes els agafava lluny la importància d’aquesta cultura per a la nostra civilització europea, algunes coses ja van calar al seu esperit.

Cap al vespre van arribar les companyes romaneses i vam anar junts a Kalamata: en arribar ja ens esperaven les famílies que els acollirien durant tota la setmana.

Dilluns va començar el projecte en sí. Després de les presentacions de les ciutats i països participants, vam anar per feina: es van distribuir els alumnes participants en 6 grups i se’ls va assignar a cadascun una faula i dues professores. Amb total llibertat, cada grup es va plantejar com donaria a conèixer la seva faula a la resta. I va començar a fluir la imaginació i la interrelació entre alumnes de diferents nacionalitats, cultures, orígens …; els grups eren heterogenis i la llengua de comunicació era el francès (amb tocs d’anglès i molta mímica).

Durant 3 dies els grups anàvem assajant a diferents espais de l’institut de Kalamata i per descansar fèiem petites visites a la ciutat i els seus voltants: una almàssera del conegut oli d’oliva de Kalamata, restes arqueològiques de castells del francs i monestirs d’època bizantina, centre històric de la ciutat, etc. Una bona combinació de treball i immersió en una cultura tan variada. A les tardes es feien tallers on ens ensenyaven tradicions gregues (ballar el sirtaki entre d’altres) o ens explicaven faules d’altres cultures acompanyades de música que també nosaltres acabàvem cantant. Excel·lent manera d’obrir la nostra ment a allò que ens és diferent i que, de ben segur, ens ha fet madurar a tots com a persones.

Dijous va ser el dia de posar en comú tot el que havíem treballat. Cada grup va mostrar la seva visió de la faula: uns vam representar teatralment, altres vam fer mim, expressions artístiques … I sempre, sempre, amb un fort aplaudiment final, premi a l’esforç que totes havíem posat.

La tarda va ser amb d’agermanament amb les famílies que havien acollit els 20 alumnes que havíem vingut de fora de Grècia: primer un taller de cant i balls grecs, després una cançó i un ball de cadascun dels països (nosaltres vam cantar El noi de la mare i vam ensenyar com es balla una sardana), una exhibició de com se balla el sirtaki grec i un berenar amb menjar típic grec i dels països que participàvem. Nosaltres vam aportar uns torrons que van tenir mooooolt bona acollida.  La tarda va acabar amb totes les alumnes ballant juntes cançons més modernes i amb els primers plors d’acomiadament.

Divendres vam matinar moltíssim perquè per tornar a Atenes vam fer un recorregut per dos dels llocs més emblemàtics de l’antiga Grècia: Olímpia i Delfos. Espais excepcionals i museus amb algunes de les obres més boniques de l’art mundial. Nit a Atenes i, al matí, tornada cap a Tarragona.

Ha estat una experiència molt enriquidora. No pels coneixements culturals ( a 2n d’ESO no es pot demanar que siguin conscients de la importància de la cultura que està a la base de la nostra manera de viure europea) sinó pels canvis que han viscut els nostres alumnes durant aquesta setmana: han viatjat, han compartit, han madurat emocionalment (si els haguéssiu vist ballar danses gregues a tots quatre …), han treballat cooperativament, han reconegut la importància de saber idiomes, han viscut l’enyorança de casa i l’afectivitat d’altres famílies. En definitiva, han crescut com a persones. I aquest camí cap a Ítaca l’han viscut gràcies a l’esforç i implicació del nostre institut: ens podem sentir orgulloses.

Rafa Pérez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *